By Good Assam
২০২৫ চনৰ ১ এপ্ৰিলৰ পৰা ইউপিআইৰ লেনদেনত ডাঙৰ পৰিৱৰ্তন আহিব। ইউনিফাইড পেমেণ্ট ইন্টাৰফেচ (ইউপিআই) য়ে ১ এপ্ৰিলৰ পৰা নিষ্ক্ৰিয় মোবাইলৰ সৈতে সংযুক্ত ইউপিআই একাউণ্ট বন্ধ কৰিবলৈ ওলাইছে। এনে পৰিস্থিতিত যদি আপোনাৰ কোনো ফোন নম্বৰ আছে যিটো আপোনাৰ বেংক একাউণ্টৰ সৈতে সংযুক্ত কিন্তু বহুদিন ধৰি নিষ্ক্ৰিয় হৈ আছে, তেন্তে তৎক্ষণাত সক্ৰিয় কৰক, নহ’লে আপুনি আৰু সমস্যাৰ সন্মুখীন হ’ব পাৰে। বন্ধ হোৱাৰ পিছত আন কোনোবা ব্যক্তিক আবণ্টন দিয়া এনে নম্বৰো আঁতৰাবলৈ ওলাইছে ইউ পি আইয়ে। এই পৰিৱৰ্তনে সেইসকল ব্যৱহাৰকাৰীক প্ৰভাৱিত কৰিব যিসকলৰ বেংক একাউণ্টৰ সৈতে পুৰণি বা বন্ধ নম্বৰ লিংক আছে।
ইউ পি আইৰ নিয়ন্ত্ৰক সংস্থা নেশ্যনেল পেমেণ্ট কৰ্পৰেশ্যন অৱ ইণ্ডিয়াই বেংক আৰু পেমেণ্ট সেৱা প্ৰদানকাৰীসকলক এনে মোবাইল নম্বৰ ডিলিংক কৰিবলৈ নিৰ্দেশ দিছে। একে সময়তে এনপিচিআইয়েও Pull Transaction বৈশিষ্ট্য বন্ধ কৰিব ওলাইছে।
চাইবাৰ জালিয়াতি ৰোধ কৰাৰ উদ্দেশ্য
আচলতে চাইবাৰ জালিয়াতি ৰোধৰ বাবে এনচিপিআইয়ে এই পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিছে। টেলিকম কোম্পানীয়ে প্ৰায়ে নতুন গ্ৰাহকক নিষ্ক্ৰিয় বা বন্ধ নম্বৰ আনক আবণ্টন দিয়ে। এনে পৰিস্থিতিত সেই সংখ্যাৰ সৈতে জড়িত পুৰণি বেংক একাউণ্টত জালিয়াতিৰ আশংকা বাঢ়ি যায়। এই ভাবুকিৰ প্ৰতি লক্ষ্য ৰাখি এন পি চি আইয়ে বেংকৰ লগতে গুগল পে, ফোন পে, পেটিএমকে ধৰি সকলো ইউ পি আই এপকে প্ৰতি সপ্তাহত নিষ্ক্ৰিয় মোবাইল নম্বৰ চিনাক্ত কৰি নিজৰ চিষ্টেমৰ পৰা আঁতৰাই পেলাবলৈ নিৰ্দেশ দিছে। অৰ্থাৎ আপোনাৰ মোবাইল নম্বৰ দীৰ্ঘদিন ধৰি নিষ্ক্ৰিয় হৈ থাকিলে স্বয়ংক্ৰিয়ভাৱে ইউ পি আইৰ পৰা আঁতৰি যাব আৰু UPI বন্ধ হ'ব পাৰে।
ব্যৱহাৰকাৰীসকলক ইউপিআই সেৱা বন্ধ কৰিবলৈ এটা সতৰ্কবাণী প্ৰেৰণ কৰা হ’ব। সতৰ্কবাণীৰ পিছতো যদি মোবাইল নম্বৰটো নিষ্ক্ৰিয় হৈ থাকে তেন্তে ইউপিআই একাউণ্ট আঁতৰোৱাৰ প্ৰক্ৰিয়া আৰম্ভ কৰা হ’ব।
এনপিচিআইয়ে Pull Transaction বৈশিষ্ট্য আঁতৰাব পাৰে
এন পি চি আইৰ মতে, ইউ পি আইৰ জৰিয়তে কৰা "Pull Transaction"ৰ বাবেও প্ৰৱঞ্চনাৰ গোচৰ বৃদ্ধি পাইছে। এনে পৰিস্থিতিত এনপিচিআইয়ে পেমেণ্ট এপত Pull Transaction বৈশিষ্ট্যৰ ওপৰত সীমা নিৰ্ধাৰণ কৰিবলৈ বা আঁতৰাবলৈ সাজু হৈছে। অৱশ্যে ইয়াক কেতিয়া আৰু কেনেকৈ কাৰ্যকৰী কৰা হ’ব সেই সন্দৰ্ভত এতিয়াও কোনো আনুষ্ঠানিক তথ্য প্ৰকাশ কৰা হোৱা নাই।
Pull Transaction বৈশিষ্ট্য কি?
এইটো হৈছে ইউপিআইৰ সংগ্ৰহ পেমেণ্ট বৈশিষ্ট্য য’ত ব্যৱসায়ীয়ে গ্ৰাহকৰ পৰা পেমেণ্ট দাবী কৰে। সহজ ভাষাত বুজিবলৈ হ’লে যেতিয়া আপুনি টকা আদায় দিয়াৰ সময়ত পেমেণ্টৰ বাবে আপোনাৰ প্ৰিয় ইউপিআই এপৰ বিকল্প বাছি লয়, তেতিয়া আপুনি স্বয়ংক্ৰিয়ভাৱে সেই ইউপিআই এপটোত উপনীত হয় আৰু পেটেণ্ট কৰে।
কিছুমানে UPI ৰ জৰিয়তে আগতিয়াকৈ টকা বিচৰাৰ অনুৰোধ কৰিব পৰা এটা বৈশিষ্ট উপলব্ধ আছে। ইয়াকে Pull Transaction বোলা হয়।
এনে ক্ষেত্ৰত বহুতে এই অনুৰোধ অহাৰ লগে লগে ব্যক্তি জনক টকা দিবলৈ বিচাৰিব পাৰে, কিন্তু কিমান টকা গুছি গ'ল সেইটো চাইবাৰ অপৰাধীয়ে আপোনাক জানিবলৈ নিদিব। মাথো স্কীণত দেখা পোৱাটোকে সত্য বুলি ভাবি পেটেণ্ট কৰে। যাৰ ফলত আপুনি বহু ধন হেৰুৱায়।
ইউপিআইৰ এই সুবিধাক "পুল পেমেণ্ট" বৈশিষ্ট্য বুলি কোৱা হয় যাৰ জৰিয়তে ব্যৱসায়ীসকলে গ্ৰাহকৰ পৰা পেমেণ্ট লাভ কৰিবলৈ সক্ষম হয়। সাধাৰণ মানুহে এই বৈশিষ্ট্যৰ বিশেষ ব্যৱহাৰ নকৰে যদিও ব্যৱসায়ত ইয়াক বহুত ব্যৱহাৰ কৰা হয়। কেলেংকাৰীকাৰীয়ে ইউপিআইৰ এই বৈশিষ্ট্যৰ অপব্যৱহাৰ কৰি পেমেণ্টৰ অনুৰোধ প্ৰেৰণ কৰি মানুহক ধনৰ প্ৰতাৰণা কৰিছে।
Pull লেনদেনৰ পৰিৱৰ্তে "পুছ লেনদেন"ৰ প্ৰচাৰৰ কথা কোৱা হৈছে। যেতিয়া কোনো ব্যৱহাৰকাৰীয়ে QR ক'ড স্কেন কৰি বা পোনপটীয়াকৈ মোবাইল নম্বৰ প্ৰৱেশ কৰি ইউপিআইৰ জৰিয়তে কোনো ধন স্থানান্তৰ কৰে, তেতিয়া ইয়াক "পুছ লেনদেন" বোলা হয়। এনে লেনদেনত গ্ৰাহকে নিজেই তেওঁৰ ইউপিআই এপত দিবলগীয়া ধনৰাশি ফিড কৰে। এই ধৰণৰ লেনদেনত প্ৰৱঞ্চনাৰ আশংকা কম হয়, কাৰণ ইয়াত ব্যৱহাৰকাৰীয়ে জানে যে তেওঁ ধনখিনি দিব।