প্ৰেম আৰু যৌনতাই কিয় সুখী অনুভৱ কৰায় ? ইয়াৰ ভুলৰ ফলত মৃত্যু পৰ্যন্ত হ'ব পাৰে।
( অপূৰ্ব দাস )
মানুহ হৈছে সামাজিক আৰু আৱেগিক প্ৰাণী। মানুহৰ জীৱনত খাদ্য, বস্ত্ৰ আৰু বাসস্থান যিমানেই গুৰুত্বপূৰ্ণ, প্ৰেম, মৰম আৰু যৌনতাও সমানেই গুৰুত্বপূৰ্ণ। যেতিয়া আমি কাৰোবাক সঁচাকৈয়ে ভাল পাওঁ বা তেওঁৰ লগত ঘনিষ্ঠতা (যৌন) ভাগ-বতৰা কৰো তেতিয়া আমি এক বিশেষ ধৰণৰ শান্তি আৰু সন্তুষ্টি অনুভৱ কৰো। এই শান্তি কেৱল শাৰীৰিক নহয়, মানসিক, আৱেগিক আৰু আধ্যাত্মিক পৰ্যায়তো অনুভৱ কৰা হয়।
গতিকে প্ৰেম আৰু যৌনতাত কি আছে যাৰ বাবে ইয়াক ইমান শান্ত কৰা অনুভৱ হয়? বিজ্ঞান, মনোবিজ্ঞান, আয়ুৰ্বেদ আৰু আধ্যাত্মিক দৃষ্টিকোণৰ পৰা এই কথা বুজোঁ আহক।
১/ জৈৱিক আৰু হৰম’নৰ কাৰণ
যেতিয়া কোনো ব্যক্তিয়ে প্ৰেম কৰে বা যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰে তেতিয়া শৰীৰত কিছুমান বিশেষ হৰম’ন সক্ৰিয় হয়, যিয়ে শান্তি আৰু সুখ অনুভৱ আনে:
(ক) অক্সিট’চিন
ইয়াক "প্ৰেম হৰম'ন" বুলিও কোৱা হয়। স্পৰ্শ, আলিংগন আৰু যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত এই হৰম’ন বেছিকৈ নিৰ্গত হয়। ইয়াৰ ফলত সম্পৰ্কত বিশ্বাস, ঘনিষ্ঠতা আৰু আৱেগিক বন্ধন বৃদ্ধি পায়। এই কাৰণেই যৌন সম্পৰ্কৰ পিছত মানুহে ইজনে সিজনৰ ওচৰত অধিক ঘনিষ্ঠ অনুভৱ কৰে।
(খ) ড’পামিন
ড’পামিন হ’ল সেই হৰম’ন যিয়ে আমাক সুখ, সন্তুষ্টি আৰু আনন্দৰ অনুভৱ দিয়ে। যেতিয়া আমি প্ৰেমত পৰো বা যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰো তেতিয়া মগজুত ড’পামিন নিৰ্গত হয় যাৰ ফলত আমি সুখ অনুভৱ কৰো।
(গ) এণ্ড’ৰ্ফিন
এই হৰম’নবোৰে প্ৰাকৃতিক বিষনাশক হিচাপে কাম কৰে। মানসিক চাপ, ভাগৰ আৰু বিষ কমাই শৰীৰ আৰু মনক গভীৰ শিথিলতা প্ৰদান কৰে। যি যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰিলে উৎপন্ন হয়।
(ঘ) চেৰ’টনিন
চেৰ’টনিনে মেজাজ নিয়ন্ত্ৰণ কৰাত সহায় কৰে। যেতিয়া এই হৰম’ন বৃদ্ধি পায় তেতিয়া ব্যক্তিজনে সুখী, শান্ত আৰু সুষম অনুভৱ কৰে।
২/ মানসিক আৰু আৱেগিক সন্তুষ্টি
প্ৰেম আৰু যৌনতা কেৱল শাৰীৰিক ক্ৰিয়া-কলাপ নহয়, ইয়াৰ গভীৰ আৱেগিক দিশো আছে। যেতিয়া দুজন মানুহ ইজনে সিজনৰ লগত প্ৰকৃত প্ৰেমেৰে সংযুক্ত হয়:
(১) যেতিয়া ইজনে সিজনক নিঃচৰ্তভাৱে গ্ৰহণ কৰে,
(২) যেতিয়া ইজনে সিজনৰ দুৰ্বলতাবোৰ গ্ৰহণ কৰে,
(৩) আৰু কোনো ভয় নোহোৱাকৈয়ে নিজকে প্ৰকাশ কৰিব পাৰে।
এই আৱেগিক নিৰাপত্তা আৰু গ্ৰহণযোগ্যতাই গভীৰ মানসিক শান্তি প্ৰদান কৰে, যিয়ে নিসংগতা আৰু মানসিক চাপৰ পৰা উপশম দিয়ে।
৩/ মানসিক চাপ আৰু উদ্বেগৰ পৰা সকাহ
আজিৰ ব্যস্ত জীৱনত মানসিক চাপ এটা সাধাৰণ সমস্যা। কিন্তু যেতিয়া আমি কাৰোবাক ভাল পাওঁ বা ঘনিষ্ঠতা ভাগ বতৰা কৰো তেতিয়া সেই মানসিক চাপ স্বয়ংক্ৰিয়ভাৱে কমি যায়।
যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত শৰীৰত কৰ্টিছলৰ দৰে ষ্ট্ৰেছ হৰম’নৰ মাত্ৰা কমি যায়। ইয়াৰ ফলত টোপনি ভাল হয়, মন শান্ত হয় আৰু মূৰৰ বিষৰ দৰে সমস্যাও কমাব পাৰে।
৪/ আত্মবিশ্বাস আৰু গ্ৰহণযোগ্যতাৰ ভাৱ
যেতিয়া কোনোবাই আমাক সঁচা অৰ্থত ভাল পায়, স্পৰ্শ কৰে, আমাৰ যত্ন লয়—আমি নিজকে গুৰুত্বপূৰ্ণ আৰু মূল্যৱান বুলি অনুভৱ কৰোঁ। এই অনুভৱে আত্মবিশ্বাস বৃদ্ধি কৰে। লগতে যেতিয়া আমি কোনো ভয় নোহোৱাকৈ কাৰোবাৰ আগত নিজকে সমৰ্পন কৰিব পাৰো তেতিয়া এক গভীৰ অন্তৰ্নিহিত শান্তি অনুভৱ কৰা হয়।
৫/ শাৰীৰিক ভাৰসাম্য আৰু শক্তিৰ পৰিসঞ্চালন
যৌনতা হৈছে এক প্ৰকাৰৰ শক্তিৰ বিনিময়। ই ভাগৰ দূৰ কৰে আৰু শৰীৰত নতুন শক্তিৰে ভৰাই তোলে। বহুতে যৌন সম্পৰ্কৰ পিছত নিজৰ শৰীৰত লঘু আৰু মনত সুখী অনুভৱ কৰে, যেন কোনোবাই গভীৰ মালিচ দিছে।
৬/ আয়ুৰ্বেদিক পদ্ধতি
আয়ুৰ্বেদৰ মতে যৌনতাই শৰীৰত "জীৱন শক্তি" উৎপন্ন কৰে— যি সূক্ষ্ম শক্তি উৎপন্ন হয় আৰু যিয়ে সজীৱতা, মানসিক ভাৰসাম্য আৰু ৰোগ প্ৰতিৰোধ ক্ষমতা বৃদ্ধি কৰে।
কিন্তু আয়ুৰ্বেদেও কৈছে যে যৌন সম্পৰ্ক সংযম আৰু প্ৰেমেৰে হ’ব লাগে। যেতিয়া সঠিক সময়ত, সঠিক ব্যক্তিৰ সৈতে আৰু সঠিক মনোভাৱেৰে ঘটে, তেতিয়া ই শৰীৰ, মন আৰু আত্মাৰ মাজত ভাৰসাম্য ৰক্ষা কৰে।
৭/ আধ্যাত্মিক আৰু আত্মিক সংযোগ
কিছুমান পৰম্পৰাত যৌনতাক কেৱল শাৰীৰিক মিলন নহয়, আধ্যাত্মিক সংযোগ বুলি গণ্য কৰা হয়। যেতিয়া দুটা আত্মাই ইজনে সিজনৰ প্ৰতি সম্পূৰ্ণৰূপে দায়বদ্ধ হয়, তেতিয়া ইহঁতে গভীৰ আধ্যাত্মিক স্তৰত সংযোগ স্থাপন কৰে।
এই সংযোগৰ ফলত যি সখ লাভ হয় সেয়া আনন্দময় ইন্দ্ৰিয়ৰ বাহিৰৰ এক অতিক্ৰমণীয় অভিজ্ঞতা। এই কাৰণেই মানুহে প্ৰেম আৰু যৌন সম্পৰ্কৰ পিছত "সম্পূৰ্ণতা" অনুভৱ কৰে।
৮/ নিসংগতাৰ পৰা মুক্তি
প্ৰেম আৰু যৌনতাই আমাক উপলব্ধি কৰে যে আমি অকলশৰীয়া নহয়। কাৰোবাৰ সংগ, কাৰোবাৰ কোলাত আৰাম, আৰু কোনোবাই আমাক যে অন্তৰেৰে ভাল পায় সেই কথা জানি - প্ৰতিটো যন্ত্ৰণা লাঘৱ কৰিবলৈ এই অনুভৱটোৱেই যথেষ্ট।
প্ৰেম আৰু যৌনতাৰ জৰিয়তে সন্তুষ্টি লাভ কৰাটো কেৱল জৈৱিক প্ৰক্ৰিয়া নহয়, বৰঞ্চ সম্পূৰ্ণ মানৱ অভিজ্ঞতা। ইয়াৰ লগত শাৰীৰিক স্পৰ্শ, মানসিক সংযোগ, আৱেগিক ঘনিষ্ঠতা আৰু আধ্যাত্মিক মিলন জড়িত হৈ থাকে—এই সকলোবোৰ একেলগে।
এই সকলোবোৰ যেতিয়া প্ৰকৃত প্ৰেম, বুজাবুজি আৰু সন্মানেৰে কৰা হয়, তেতিয়া ই কেৱল শৰীৰক সন্তুষ্ট কৰাই নহয়, আত্মাকো শান্ত কৰে। এই কাৰণেই মানুহে সেই শান্তি বাৰে বাৰে পাব বিচাৰে।
প্ৰেম আৰু যৌনতা কেতিয়া মৃত্যুৰ কাৰণ হৈ পৰে?
এই প্ৰশ্নটো যিমানেই চাঞ্চল্যকৰ নহওক কিয়, ইয়াক গভীৰভাৱে বুজাৰ যোগ্যতা থাকিব লাগিব। সাধাৰণতে প্ৰেম আৰু যৌনতাই জীৱনটো আনন্দময় আৰু সুস্থ কৰি তোলে যদিও কিছুমান বিশেষ পৰিস্থিতিত ই মৃত্যুৰ কাৰণো হ’ব পাৰে। বিভিন্ন কাৰণ তলত বিতংভাৱে ব্যাখ্যা কৰা হৈছে:
১) যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত হৃদস্পন্দন বৃদ্ধি হোৱাৰ ফলত হৃদৰোগ
যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত শৰীৰত উত্তেজনা, ৰক্তচাপ আৰু হৃদস্পন্দন বৃদ্ধি পায়। যদি কোনো ব্যক্তিৰ ইতিমধ্যে হৃদৰোগ (যেনে ব্লক, হাই বি পি) আছে, তেন্তে এনে কাৰ্য্যকলাপে হঠাতে হৃদযন্ত্ৰৰ ওপৰত চাপ বৃদ্ধি কৰি হাৰ্ট এটেকৰ সৃষ্টি কৰিব পাৰে। ব্যক্তিজনে মদ, নিচাযুক্ত দ্ৰব্য বা উদ্দীপক ঔষধ সেৱন কৰিলে এই আশংকা আৰু বৃদ্ধি পায়।
২) অসুৰক্ষিত যৌন সম্পৰ্ক আৰু এইচ আই ভিৰ দৰে জীৱন সংকটজনক ৰোগ
সুৰক্ষা অবিহনে বিভিন্ন সংগীৰ সৈতে বাৰে বাৰে যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰিলে এইচ আই ভি/এইডছ, হেপাটাইটিছ, আৰু অন্যান্য এছ টি ডি (যৌন সংক্ৰামক ৰোগ) হোৱাৰ সম্ভাৱনা বৃদ্ধি পায়। সময়মতে ৰোগ নিৰ্ণয় আৰু চিকিৎসা নকৰিলে এই ৰোগবোৰত মৃত্যু হ’ব পাৰে।
৩) চৰম আৱেগিক অশান্তি বা ব্ৰেকআপৰ পিছত আত্মহত্যা
কিছুমান মানুহ গভীৰ প্ৰেমত বিশ্বাসঘাতকতা হ’লে বা তেওঁলোকৰ সম্পৰ্ক বিচ্ছিন্ন হ’লে তীব্ৰ বিষণ্ণতাত ভুগি যায়।
আত্মহত্যাৰ কাৰণ হৈছে "ব্ৰেকআপ", "প্ৰত্যাখ্যান কৰা প্ৰেম" বা "প্ৰেমত বিশ্বাসঘাতকতা"।
কিশোৰ-কিশোৰী আৰু যুৱক-যুৱতীসকলৰ মাজত এই সমস্যা আৰু অধিক ভয়াৱহ।
৪/ Honor Killing ( প্ৰেম কৰাৰ বাবে হত্যা )
সমাজ, জাতি বা ধৰ্মৰ সীমা অতিক্ৰম কৰা প্ৰেম প্ৰায়ে পৰিয়াল বা সমাজে গ্ৰহণ নকৰে।
বিশেষকৈ ভাৰত আৰু এছিয়াৰ কিছুমান দেশত আজিও অনাৰ কিলিঙৰ দৰে ঘটনা সংঘটিত হয় য’ত কেৱল প্ৰেমত পৰাৰ অপৰাধত ল’ৰা বা ছোৱালীক হত্যা কৰা হয়।
৫) বলপূৰ্বক যৌন সম্পৰ্ক (ধৰ্ষণ)ৰ ক্ষেত্ৰত হত্যা
ধৰ্ষণ কৰি উঠি ভুক্তভোগীক হত্যা কৰে হয় যাতে অপৰাধ লুকাই থাকে । কিছুমান ক্ষেত্ৰত মানসিক আঘাতৰ বাবে ভুক্তভোগীয়ে আত্মহত্যা কৰে।
৬) যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত আঘাত (Rare Cases)
কিছুমান বিৰল ক্ষেত্ৰত যৌন সম্পৰ্কৰ সময়ত গুৰুতৰ আঘাত (যেনে যৌনাংগৰ তেজ ওলোৱা, শ্বাসৰুদ্ধ হোৱা, হৃদযন্ত্ৰৰ বিকলতা) আনকি মৃত্যুও হ’ব পাৰে।
কিছুমান মানুহে বিপদজনক যৌন কাৰ্য্যকলাপ যেনে "শ্বাসৰুদ্ধি" বা "শ্ব'কিং"ত লিপ্ত হয়, যিটো মাৰাত্মক হ'ব পাৰে।
৭) প্ৰেমৰ বাবে অপৰাধ সংঘটিত কৰা আৰু ইয়াৰ পৰিণতি
কিছুমান মানুহে প্ৰেম পাবলৈ হত্যা, অপহৰণ, আত্মহত্যা আদি অপৰাধ সংঘটিত কৰে-
ইয়াত তেওঁলোকে হয় নিজেই মৃত্যুবৰণ কৰিব পাৰে নহয় আইনৰ শাস্তি পাব পাৰে, যিয়ে তেওঁলোকৰ জীৱন ধ্বংস কৰে।
৮) বাৰ্ধক্য বা দুৰ্বল শৰীৰত অত্যধিক যৌন সম্পৰ্ক
যদি কোনো বৃদ্ধ বা অস্বাস্থ্যকৰ ব্যক্তিয়ে অত্যধিক যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰে তেন্তে তেওঁ মগজুৰ ষ্ট্ৰোক, হৃদযন্ত্ৰৰ বিকলতা বা উশাহ-নিশাহৰ সমস্যাত ভুগিব পাৰে।
বিশেষকৈ যেতিয়া উদ্দীপক ঔষধ (Viagra ইত্যাদি)ৰ অপব্যৱহাৰ কৰে।
প্ৰেম আৰু যৌনতা মূলতঃ স্বাভাৱিক আৰু আনন্দদায়ক অভিজ্ঞতা, কিন্তু যদি ই দায়িত্ব অবিহনে কৰে ( বিবাহ কৰাব নিবিচৰা, সন্তানৰ দায়িত্ব ল'ব নোখোজা বা সমাজত স্বীকৃতি নিদিয়া)। স্বাস্থ্যৰ অৱস্থাক আওকাণ কৰা, আৱেগৰ অপব্যৱস্থাপনা বা সামাজিক-সাংস্কৃতিক হেঁচাই ঠাই লয়
তেতিয়া এইটোও বিপজ্জনক ।
পৰামৰ্শ:
(১) প্ৰেমত জ্ঞান আৰু মানসিক স্থিৰতা প্ৰয়োজনীয়।
(২) যৌন সম্পৰ্ক সদায় নিৰাপদে, সন্মতিসূচকভাৱে আৰু ভাৰসাম্যতাৰে কৰিব লাগে। অবৈধ সম্পৰ্ক স্থাপন নকৰিব। কাৰণ ইয়ে প্ৰথমে শান্তি দিলেও পাছলৈ বহু ক্ষতি কৰে। আজিৰ অসমত পৰকীয়া প্ৰেম হৈছে ইয়াৰ কাৰণ।
(৩) শৰীৰৰ সীমাবদ্ধতা বুজিব আৰু কোনো স্বাস্থ্যজনিত সমস্যা হ’লে চিকিৎসকৰ পৰামৰ্শ লওক।
(৪) যদি আপুনি আৱেগিক বা মানসিক অশান্তিৰ সন্মুখীন হৈছে, তেন্তে পৰিয়াল, বন্ধু-বান্ধৱী বা পেছাদাৰী ব্যক্তিৰ পৰা সহায় লওক।