जगन्नाथ प्रभु की रथ यात्रा: एक भव्य आध्यात्मिक उत्सव
Jagannath Rath Yatra: A Grand Spiritual Festival
( You can also read in English below 👇 )
( Apurba Das )
जगन्नाथ रथ यात्रा भारत के सबसे भव्य और प्रसिद्ध धार्मिक त्योहारों में से एक है। यह यात्रा भगवान जगन्नाथ, उनके बड़े भाई बलभद्र और बहन सुभद्रा की भक्ति में निकाली जाती है। यह उत्सव ओडिशा के पुरी नगर में विशेष रूप से मनाया जाता है। लाखों भक्त दूर-दूर से पुरी आते हैं और इस दिव्य यात्रा में भाग लेते हैं। इस यात्रा का धार्मिक, सांस्कृतिक और ऐतिहासिक महत्व अपार है।
जगन्नाथ प्रभु कौन हैं?
भगवान जगन्नाथ हिन्दू धर्म में भगवान विष्णु के अवतार श्रीकृष्ण के रूप में पूजे जाते हैं। उनका स्वरूप अन्य देवी-देवताओं से बिल्कुल अलग है। भगवान जगन्नाथ काले रंग के, बड़े नेत्रों वाले, बिना हथियारों और पैर वाले स्वरूप में विराजमान हैं। इनके साथ उनके बड़े भाई बलभद्र (शेषनाग अवतार) और बहन सुभद्रा (आदि शक्ति) भी पूजा जाती हैं।
पुरी का जगन्नाथ मंदिर चार धामों में से एक है — बद्रीनाथ, द्वारका, पुरी और रामेश्वरम।
रथ यात्रा का इतिहास और महत्व:
रथ यात्रा की परंपरा सदियों पुरानी है। मान्यता है कि भगवान जगन्नाथ साल में एक बार अपने भक्तों को दर्शन देने के लिए अपने मन्दिर से निकलते हैं। इस यात्रा में वे अपने भाई और बहन के साथ गुंडिचा मंदिर जाते हैं, जो उनकी मौसी का घर माना जाता है। वहाँ वे सात दिन रुकते हैं और फिर वापस अपने मुख्य मंदिर लौट आते हैं।
इतिहास के अनुसार, रथ यात्रा की परंपरा 12वीं शताब्दी में राजा अनंतवर्मन चोडगंग देव द्वारा शुरू की गई थी। हालांकि, कुछ मान्यताओं के अनुसार, यह परंपरा उससे भी पहले से प्रचलित थी।
रथ यात्रा की तैयारी :
रथ यात्रा की तैयारी कई महीने पहले शुरू हो जाती है। भगवान के तीनों रथों का निर्माण खास प्रकार की लकड़ियों से किया जाता है, जिन्हें 'फासी', 'फासी सरा' और 'फासी फाटा' कहा जाता है। हर साल नए रथ बनाए जाते हैं।
तीनों रथों के नाम और विशेषताएं:
(1) नंदिघोष (भगवान जगन्नाथ का रथ)
ऊँचाई: लगभग 45 फीट
पहिये: 16
रंग: लाल और पीला
ध्वज: गरुड़ ध्वज
(2) तालध्वज (भगवान बलभद्र का रथ)
ऊँचाई: लगभग 44 फीट
पहिये: 14
रंग: लाल और हरा
ध्वज: तालध्वज (पाम वृक्ष)
(3) दर्पदलन (देवी सुभद्रा का रथ)
ऊँचाई: लगभग 43 फीट
पहिये: 12
रंग: लाल और काला
ध्वज: पद्म ध्वज (कमल का प्रतीक)
रथ यात्रा की प्रक्रिया :
रथ यात्रा आषाढ़ शुक्ल द्वितीया (जून-जुलाई) के दिन आरंभ होती है। यात्रा की शुरुआत 'पहंडी' अनुष्ठान से होती है, जिसमें भगवान जगन्नाथ, बलभद्र और सुभद्रा को उनके रथों तक लाया जाता है। इस दौरान भक्त झूमते, नाचते और भक्ति गीत गाते हैं।
इसके बाद राजा गजपति महाराज द्वारा 'छेरा पहरा' (स्वच्छता अनुष्ठान) किया जाता है, जिसमें राजा स्वयं झाड़ू लगाते हैं और रथ के चारों ओर पानी छिड़कते हैं। इससे यह संदेश दिया जाता है कि भगवान के सामने सभी समान हैं, चाहे वह राजा हो या रंक।
फिर रथों को हजारों भक्त मिलकर रस्सियों से खींचते हैं। इस दौरान 'हरे कृष्ण', 'जय जगन्नाथ' और 'हरि बोल' के जयकारे गूंजते रहते हैं। रथ गुंडिचा मंदिर तक पहुंचता है, जहाँ भगवान सात दिन तक विश्राम करते हैं।
सात दिन बाद 'बहुदा यात्रा' (वापसी यात्रा) होती है। वापसी में रथ मंदिर की ओर लौटते हैं और मार्ग में भगवान मा लक्ष्मी के मंदिर में रुकते हैं। यहाँ एक प्रसिद्ध घटना 'लक्ष्मी नारायण मिलन' होती है, जिसमें माता लक्ष्मी नाराज होती हैं कि भगवान बिना बताए चले गए। यह एक रोचक और प्रतीकात्मक आयोजन होता है।
रथ यात्रा से जुड़े विशेष आयोजन :
(1) हेरापंचमी:
बहुदा यात्रा से पांच दिन पहले मनाई जाती है। इसमें माता लक्ष्मी भगवान जगन्नाथ से नाराज होकर गुंडिचा मंदिर जाती हैं।
(2) सनान यात्रा:
रथ यात्रा से लगभग पंद्रह दिन पहले भगवान का विशेष स्नान होता है। इस दिन भगवान को 108 कलशों से स्नान कराया जाता है। स्नान के बाद भगवान बीमार पड़ जाते हैं जिसे 'अनवसर' कहते हैं। फिर 14 दिन तक मंदिर के पट बंद रहते हैं।
(3) नवयुवन दर्शन:
भगवान के बीमार होने के बाद पहली बार स्वस्थ होकर भक्तों को दर्शन देते हैं। इसे नवयुवन दर्शन कहते हैं।
(4) बहुदा यात्रा:
गुंडिचा मंदिर से वापसी की यात्रा।
(5) सुनाबेसी:
वापसी के बाद भगवान को सोने के गहनों से सजाया जाता है।
• आध्यात्मिक संदेश और महत्व:
रथ यात्रा हमें यह संदेश देती है कि भगवान केवल मंदिरों तक सीमित नहीं हैं। वे समाज के हर वर्ग, हर प्राणी के हैं।
भगवान स्वयं बाहर आकर अपने भक्तों के बीच आते हैं।
यह यात्रा भक्ति, सेवा, समानता और समर्पण का प्रतीक है।
'छेरा पहरा' यह सिखाता है कि भगवान के सामने सभी समान हैं।
• रथ यात्रा का वैश्विक प्रभाव :
पुरी की रथ यात्रा केवल भारत तक सीमित नहीं रही। ISKCON (अंतरराष्ट्रीय कृष्णभावनामृत संघ) द्वारा यह यात्रा अब लंदन, न्यूयॉर्क, मेलबर्न, मॉस्को, टोक्यो जैसे शहरों में भी आयोजित होती है। इससे वैश्विक स्तर पर भारतीय संस्कृति और सनातन धर्म का प्रचार हुआ है।
जगन्नाथ रथ यात्रा केवल एक धार्मिक अनुष्ठान नहीं बल्कि भक्ति, प्रेम और सामाजिक समरसता का महान उदाहरण है। यह यात्रा हमें सिखाती है कि भगवान को पाने के लिए केवल मंदिरों की दीवारों के भीतर नहीं बल्कि सच्चे मन से भक्ति करनी चाहिए। पुरी की रथ यात्रा में शामिल होना जीवन में एक बार अवश्य अनुभव करना चाहिए।
Jagannath Rath Yatra: A Grand Spiritual Festival
( Apurba Das )
The Jagannath Rath Yatra is one of the most magnificent and celebrated festivals in India. It is a grand procession dedicated to Lord Jagannath (a form of Lord Krishna), his elder brother Balabhadra, and sister Subhadra. This festival is primarily celebrated in Puri, Odisha, where millions of devotees gather every year to participate in this divine journey. The Rath Yatra holds immense religious, spiritual, cultural, and historical significance.
Who is Lord Jagannath?
Lord Jagannath is worshipped as a form of Lord Vishnu, especially representing Lord Krishna. His idol is unique—unlike other deities, Lord Jagannath is depicted with a large head, huge round eyes, no hands, and no legs. Along with him, his elder brother Balabhadra (Balarama) and sister Subhadra are also worshipped.
The Jagannath Temple in Puri is one of the four sacred Char Dham pilgrimage sites in Hinduism, alongside Badrinath, Dwarka, and Rameshwaram.
History and Significance of Rath Yatra
The tradition of the Rath Yatra dates back to ancient times. According to Hindu beliefs, once a year, Lord Jagannath, along with Balabhadra and Subhadra, comes out of his temple to give darshan to all devotees, especially those who cannot enter the temple.
The Rath Yatra involves a journey to the Gundicha Temple, which is believed to be the maternal aunt’s home of Lord Jagannath. The deities stay there for seven days before returning to the main Jagannath Temple in a return journey called Bahuda Yatra.
Historically, this tradition was formalized during the 12th century under the rule of King Anantavarman Chodaganga Deva, although it is believed that the practice may have existed even earlier.
Preparation for Rath Yatra
The preparations for Rath Yatra start months in advance. Three grand chariots (raths) are constructed every year using special types of sacred wood.
Names and Features of the Three Chariots:
(1) Nandighosha (Lord Jagannath’s Chariot)
Height: About 45 feet
Wheels: 16
Colors: Red and Yellow
Flag: Garuda (Eagle)
(2) Taladhwaja (Lord Balabhadra’s Chariot)
Height: About 44 feet
Wheels: 14
Colors: Red and Green
Flag: Palm Tree Symbol
(3) Darpadalana (Goddess Subhadra’s Chariot)
Height: About 43 feet
Wheels: 12
Colors: Red and Black
Flag: Lotus Symbol
The Ritual Process of Rath Yatra :
The Rath Yatra begins on the second day of the waxing moon (Shukla Paksha) of the Ashadha month (June–July). The main ritual starts with the Pahandi ceremony, where the deities are carried from the sanctum of the Jagannath Temple to their respective chariots. This is accompanied by chants, singing, and dancing by devotees.
Following this is the sacred ritual called Chhera Pahara, where the King of Puri (Gajapati Maharaja) himself sweeps the area around the chariots with a golden broom and sprinkles holy water. This act symbolizes that everyone is equal in the eyes of God — from king to commoner.
After the rituals, thousands of devotees pull the massive chariots with thick ropes. The chariots are drawn from the Jagannath Temple to the Gundicha Temple, a distance of about 3 kilometers.
The deities stay at Gundicha Temple for 7 days. On the ninth day, the return journey (Bahuda Yatra) takes place, where the chariots are pulled back to the main temple.
During the return journey, the chariots halt at the Maa Lakshmi Temple, leading to an interesting symbolic event where Goddess Lakshmi, upset that Lord Jagannath went without informing her, has a playful interaction with the Lord. This is part of a ritual known as Lakshmi Narayan Bheta.
• Special Ceremonies Related to Rath Yatra
Snana Yatra (Ceremonial Bathing Festival):
Held around 15 days before Rath Yatra, the deities are bathed with 108 pitchers of water. After this, the deities are believed to fall sick and go into a period of rest called Anavasara, during which they are not visible to devotees.
(1) Nabakalebara (Renewal of Deities):
Every 12-19 years, the wooden idols are replaced in a ritual called Nabakalebara, symbolizing the cycle of birth and death.
(2) Hera Panchami:
Celebrated five days after Rath Yatra when Goddess Lakshmi visits Gundicha Temple, expressing her displeasure.
(3) Bahuda Yatra (Return Journey):
Marks the return of the deities from Gundicha Temple to the main Jagannath Temple.
(4) Suna Besha (Golden Decoration):
After the return, the deities are adorned with gold ornaments, a magnificent sight attracting thousands of devotees.
• Spiritual Messages and Teachings
The Rath Yatra conveys the message that God is not confined to temples; He steps out to meet all, regardless of caste, creed, or status.
The ritual of Chhera Pahara shows that humility is the highest virtue, even a king becomes a servant in front of the Lord.
The journey represents the cycle of life — leaving home, visiting relatives, and returning home, symbolizing spiritual journeys in human life.
The festival promotes unity, equality, love, devotion, and community participation.
• Global Impact of Rath Yatra
Today, the Jagannath Rath Yatra is celebrated in several countries thanks to the efforts of the International Society for Krishna Consciousness (ISKCON). Cities like London, New York, San Francisco, Tokyo, Sydney, and Moscow organize their own Rath Yatra festivals. This has helped spread Indian culture, devotion, and the teachings of Sanatan Dharma worldwide.
The Jagannath Rath Yatra is not merely a festival but a grand expression of devotion, unity, humility, and spirituality. It teaches that God loves all equally and comes among His devotees when they call with pure hearts. Participating in or even witnessing this holy event once in a lifetime is considered highly auspicious and spiritually rewarding.